fredag 13. desember 2013

Kilder i mitt PLN for å lære om måling

Modul 4 oppgave 2

i faget Sosiale medier ved HiST

Utfordring: Bruk ditt personlige læringsnettverk (PLN) til å finne webressurser relatert til temaet ”måling i sosiale medier”. Minst ett av verktøyene LinkedIn, RSS eller Twitter skal brukes i læreprosessen.

Hvilke og hvordan dokumenteres i dette blogginnlegget.

1. Twitter

Cecilie Staude ledet meg til den meget interessante artikkelen "Can You Measure the ROI of Your Social Media Marketing" 
Forfatteren hevder her at det man må måle er kundenes investeringer, ikke firmaets.

Han hadde for øvrig også følgende one-liner som sleivspark til kostnadsfokuserte toppledere:

"some managers still do not fully appreciate that they are entering a brave new world of “relationships” with customers"




2. LinkeIn
LinkedIn gruppen Sosiale medier er en lukket gruppe, men ikke verre lukket enn at den har >11000 medlemmer. Kvaliteten på linker, innhold og diskusjoner er god og det er vel verd å følge den.

I gruppen fant jeg bl.a. en link til denne artikkelen om mobil bruk av sosiale medier. Temaet kan synes litt perifer for oppgaven, i neste innlegg skal jeg forklare hvorfor jeg anser den som relevant.



3. LinkedIn 2
Gjennom Trond Heiers innlegg i samme gruppe fant jeg også en artikkel som belyser en annen side av hvordan målinger bør brukes.

Det handler om følelser
setter spørsmålstegn ved om det er de spektakulære kampanjene, som f.eks. Volvo trucs reklame med Jean-Claude van Damme eller det jevne arbeidet over tid for å bygge kunderelasjoner som gir effekt.


Stay tuned - i neste innlegg kommer betraktningene mine, basert på disse tre ressursene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar