Dette innlegget er svar på en oppgave i faget Sosale medier ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Vi skal besvare spørsmålene
- Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?
- Hva bør en god strategi inneholde rent overordnet?
Oppgaven disponerer disponerer spørsmålet på en fornuftig måte. Det er nyttig å ha tenkt gjennom hvorfor man trenger en strategi før man går videre på å beskrive hva strategien kan omfatte. På samme måte er det nyttig å ha tenkt gjennom hvorfor virksomheten skal engasjere seg på sosiale medier, før man bestemmer seg for hva man skal gjøre.
Strategi
Store norske leksiskon sin beskrivelse av en strategi legger vekt på elementene "mål"og "planer" somer sentrale for å besvare det første spørsmålet.
Virksomheten må ta stilling til formålet med å være deltager på sosiale medier. De må ha et bevisst forhold til hva de ønsker å oppnå.
- Hvordan de nye mediene skal brukes
- Hvem man ønsker å nå
- Hva som skal være målet med tilstedeværelsen
Målet må også være forståelig for de som representerer virksomheten i sosiale medier. Bidragene som de kommer med, deres opptreden og hvem de henvender seg til må bygge opp under å nå målene.
"Be useful" kom opp som et av treffene på mine søk etter ideer til dette innlegget om strategi for sosiale medier. Ut fra den definisjonen jeg har tatt utgangspunkt i vil "Be useful" ikke være en strategi. Det er allikevel viktig å ha i bakhodet at hvis man oppfattes som nyttig så vil en satsing på sosiale medier fort feile.
Innhold i strategien
Et komplett sett av planer må skreddersys til den enkelte virksomheten. Denne delen er altså ikke uttømmende for hva som må være innholdet i en strategi. Jeg velger å konsentrere meg om noen generelle råd for de som skal opptre på vegne av en virksomhet og som er viktige for å unngå store fallgruber.
Hvilke retningsliner som skal gjelde for de som assosieres med virksomheten, men som ikke uttaler seg på vegne av den er en stor og viktig diskusjon. Eidskogs "lokale bobby"mistet jobben etter å ha kalt Stoltenberg "krapyl" på Facebook. Nå har han fått den tilbake, visstnok pga saksbehandlingsfeil. Er saksbehandlingsfeilen at det ikke var gode nok retningsliner for bruk av sosiale medier privat? Vi får se. I denne sammenhengen er det et mere interessant spørsmål enn advokat Eldens spørsmål på twitter.
Hvilke retningsliner som skal gjelde for de som assosieres med virksomheten, men som ikke uttaler seg på vegne av den er en stor og viktig diskusjon. Eidskogs "lokale bobby"mistet jobben etter å ha kalt Stoltenberg "krapyl" på Facebook. Nå har han fått den tilbake, visstnok pga saksbehandlingsfeil. Er saksbehandlingsfeilen at det ikke var gode nok retningsliner for bruk av sosiale medier privat? Vi får se. I denne sammenhengen er det et mere interessant spørsmål enn advokat Eldens spørsmål på twitter.
Hvordan skal medarbeiderne fremstå
Det er viktig at planene formidler hva som forventes av de som representerer en virksomhet, fordi det hver enkelt av medarbeiderne skriver vil assosieres med virksomheten. Dette gjelder i særlig grad ledelsen og andre profilerte medarbeidere.
I et foredrag jeg hørte en gang ble en rekke twittermeldinger av Helga Pedersen brukt for å eksemplifisere dette.Da hun skrev disse var hun statsråd og nestleder i Arbeiderpartiet og følgelig en av Norges viktigste politikere.
Betraktninger om personlig hygiene er tomprat. At hun er fornøyd, at hun har holdt tale og at det er masse gode innlegg likeså. Her fremstår hun som en
Det som kunne skapt interesse også utenfor menigheten ville være hva talen skulle inneholde, særlig hvis det er noe nytt eller kontroversielt. Hvorfor er hun fornøyd med første landsmøtedag? Hva kan få leserne til å følge den linken som burde ligget i tweeten hennes, for å lese mer om utvalgte saker.
Skal deltakerne skape oppmerksomhet om viktige begivenheter må de 140 tegnene brukes for å gi smakebiter som får leserne til å bli nysjerrige på hva som skjer. Likedan må de som representerer virksomheten fremstå med autoritet. Her lykkes ikke Helga Pedersen med noen av delene.
Rett skal være rett, dette er fire år siden. Nå fremstår Helga Pedersens bruk av Twitter både fokusert og synes vel gjennomtenkt.
Budskapet er altså: Hvis man ikke har noe å si så må man i hvert fall ikke si det på sosiale medier.
Tenk-trykk-tal
Dette var en huskeregel for radioprosedyrer i Forsvaret. Det er også et godt råd til de medarbeiderne som opptrer på vegne av virksomheten i sosiale medier.De som har fulgt med på Twitter noen år vil huske den saken som fikk hashtag #drittunge i norge og #warnerfail på engelsk.
Saken startet med denne tweeten av den da 18 år gamle eleven Even Sandvold Roland, som var misfornøyd over at det ikke var mulig å få kjøpt en plate i Norge.
Markedssjefen i Warner Norge, Terje Pedersen svarte med en ganske sleivete tweet (slettet, men det finnes mange kopier av den - dette bildet er fra NRKs dekning av saken.)
Bergens tidende har en gangske god beskrivelse av hva som deretter skjedde. I korthet så tok hele saken av. Først på sosiale medier, deretter fulgte de tradisjonelle mediene opp. Problemstillingen som tok av var hvorfor Warner kalte en potensiell kunde, som gjerne ville kjøpe platen, for drittunge. Dagen etter var Roland gjest ved Norsk Redaktørforenings årsmøte og fortalte om sosiale medier.
Dette eksempelet viser hvor viktig det er å tenke seg om før man skriver noe på sosiale medier. Spredningen kan være utrolig rask og enkelte saker, som denne, kan få sin egen dynamikk.
Synes du har levert et veldig bra svar på denne oppgaven. Her var det mye å lære :) Her er innlegget mitt: http://erikeise.com/hvorfor-trenger-virksomheter-en-strategi-sosiale-medier/
SvarSlett